Lefbekkerig avontuur met mn mams en zusje - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rebecca Bodegraven - WaarBenJij.nu Lefbekkerig avontuur met mn mams en zusje - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rebecca Bodegraven - WaarBenJij.nu

Lefbekkerig avontuur met mn mams en zusje

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

16 April 2013 | Thailand, Bangkok

Na een paar weken Thailand is het toch wel weer tijd om iets van me te laten horen!

Na een boot en bus rit komen we zondag om 5 uur 's ochtends aan in Bangkok. Het is even zoeken naar een bed, maar met wat geluk hebben we Top inn gevonden die een kamer voor ons heeft. Na wat slapen en verder een rustig dagje is het op maandag zover dat mn mama en zusje aankomen in Bangkok. Na een niet zo fijne rit naar het vliegveld waren ze er al vrij snel en kon ik ze na al die maanden weer eens knuffelen! Heerlijk! Eenmaal op de kamer een dagje rustig aan gedaan, wat gelopen over Ko San Road en in een ander straatje die avond gegeten. Daarna op tijd slapen, want morgen gaan we vroeg fietsen!

Dinsdag ochtend zijn we om half 7 bij Ko van Kessel zijn kantoor om om 7 uur aan de fietstocht te beginnen. Helaas was ik in de taxi die ons bracht mn telefoon kwijt geraakt, of die is gestolen. In ieder geval ik had geen telefoon meer:( Toch maar gewoon gaan fietsen...
We fietsen door de steegjes en smalle straatjes van Chinatown, steken over met een pont om verder te fietsen in een ander deel van Bangkok. Deze keer fietsen we ook een heel stuk langs water en komen we uit bij een tempel. Bij de tempel kijken we rond, mogen we naar binnen en gaan we ook nog op de foto met een monnik. Hier in Thailand moet je dat echt aan de monnik zelf vragen en als vrouw mag je niet te dichtbij komen en al helemaal niet de monnik aanraken. In deze tempel was de grootste zittende Buddha. Ook had de tempel buiten een klok hangen, deze bracht geluk wanneer je 3 keer met een stuk hout tegen de klok ramde. Dat geluk had ik wel nodig na vanmorgen!
Na de tempel gingen we met zn allen en ook de fietsen op een longtail boat. Via verschillende waterwegen gingen we naar een ander deel van Bangkok. De boot ging tijdens deze tocht soms best aardig hard en dan het geluid van die motor erbij, geweldig!
Na ongeveer een half uurtje in de boot mochten we er weer uit en gingen we op het platteland van Bangkok verder fietsen. Super smalle paadjes met aan beiden kanten water... Het ging gelukkig bij ons goed. Hierbij best veel plantages gezien van heel veel verschillende kruiden, soorten fruit en groenten. Best gaaf om al dat groen te zien! Daarna hebben we nog door een ander stuk Bangkok gefietst, het deel met mooie huizen en grote hekken ervoor. Dan besef je toch wel dat Bangkok heel verschillende gezichten heeft en dat is best bizar, maar toch ook wel heel gaaf!
Tegen 12 uur waren we terug bij het kantoor. Na even iets te hebben gedronken en van de airco te hebben genoten gaan we met een taxi terug . Op de plek waar we vanmorgen de taxi hebben genomen gaan we kijken of we onze taxi chauffeur van vanmorgen zien. Ook doen we ons verhaal aan een aantal andere chauffeurs, maar dus kunnen ons niet echt helpen. Hun advies, kom morgen hier terug, misschien dat hij er dan wel is...
Die middag verder rustig aan gedaan, wat over Ko San Road gelopen en lekker gegeten. Moe maar voldaan gaan we die avond slapen.

Woensdag ochtend gaan we terug naar de taxis en hun chauffeurs. Weer doen we ons verhaal en kijken we of we hem erbij zien. Helaas niet, maar op een gegeven moment komt een van de chauffeurs met het verhaal dat hij een (of mijn) telefoon op een (zijne of iemand anders) kamer heeft zien liggen... Hij vraagt ons met hem mee te gaan naar die kamer om die telefoon te halen. Dat doen we dus echt niet, we weten niet wat zijn bedoelingen zijn en of het wel echt mijn telefoon is. Na wat gedoe en gepraat gaat de chauffeur de telefoon halen en moeten wij wachten. Als de chauffeur na die tijd eenmaal terug is blijkt het echt de mijne te zijn. Ik ben zo blij dat ik m terug heb.
Daarna zijn we naar Grand Palace, Wat Phra Kaem, Wat Po en Wat Arun gegaan. Erg mooi om te zien! Zoveel wat glimt, maar als we dit allemaal hebben gezien zijn we t wel aardig zat. Het is behoorlijk warm, maar omdat we vanavond Bangkok verlaten hebben we geen kamer meer waar we naartoe kunnen. We gaan daarom nog even in de Mac zitten om af te koelen, daarna eten, koffer en tassen halen en met de taxi naar het treinstation. Hier hebben we een nachttrein naar Chiang Mai. Een rit van bijna 15 uur. Het voordeel van de nachttrein is dat een een soort van kamertje hebt met 4 bedden. Iets wat voor ons 4en nu wel goed uit kwam. Nadat we de goede wagon en goede bedden hadden gevonden hebben we eerst nog een tijdje gezeten, maar op een gegeven moment hebben we toch maar ons bed opgemaakt en hebben een poging slapen gedaan.

De volgende dag rond 8 uur deden we onze gordijntjes weer open. Het slapen was niet meegevallen omdat het door de airco echt heel koud was... Ik was daarom ook wel heel blij met mn slaapzak! Eenmaal aangekomen in Chiang Mai konden we eigenlijk vrij makkelijk en goedkoop een kamer regelen. Das fijn! Diezelfde middag hebben we, na een plons in het zwembad, een kookcursus gedaan. Super leuk om verschillende Thiase gerechten te leren maken, vooral de Pad Thai en de Chicken Cashew nut. Met die laatste kon je kiezen voor "adventure". Dat wilde ik wel doen! En het was ook wel heel gaaf om een gigantische vlam in de pan te hebben:D Na het maken van 5 gerechten konden we die lekker opeten en daarna werden we weer naar ons hotel gebracht.

Vrijdag 5 april ging de wekker weer redelijk vroeg en werden we rond half 9 opgehaald. Na nog wat mensen te hebben opgehaald en nog een redelijk ritje komen we aan bij het Woody's Elephant Camp. We krijgen een shirt en broek om aan te doen en ontmoeten dan Woody. De eigenaar van de olifanten. Hij legt ons uit hoe om te gaan met olifanten, leert ons wat Thaise kreten die we straks op de olifant moeten gebruiken en verteld dat ons geld wordt gebruikt om de olifanten eten te geven zodat ze geen zwaarder werk hoeven te doen. Daarna gaan we de olifanten bananen te eten geven waarbij we de eerste kreet al gebruiken: bon sung betekent mond open! Bizar hoe dichtbij we kunnen komen en hoe makkelijk je een paar bananen in de mond van een olifant stopt. Ook mogen we de 2 kleintjes bananen geven, super schattig!
Hierna word de groep gesplitst en gaan wij met zn 7en op de olifanten een ritje maken. Ik ga met mama op een olifant en Melissa met Bianca. Het is nog niet zo makkelijk om op de olifant te gaan. Na de kreet yok ga doet de olifant zn voet naar voren zodat je erop kan gaan staan. Met de kreet sung, doen ze de voet hoger en hoger zodat je op hun nek kan klimmen. Mama zit op de rug en ik op de nek van de olifant, vlak achter de oren. In het begin best eng, raar en erg wiebelig, maar al snel eentje het. Het is heel fijn dat er mensen bij lopen die de olifant stuurt, want het is zo overweldigend dat ik de kreten en bijbehorende handelingen al heel snel ben vergeten. Het is zo gaaf om de wereld zo vanaf een olifant te zien! Halverwege stoppen we even en stappen we af. We worden dan een voor een opgetild door de slurf van de olifant, gaaf! Daarna mogen we er weer op en lopen we verder. We gaan hierbij een stuk door de rivier, want voor natte kleren zorgt en even later gaan de olifant in iets dieper wateren wij mogen mee! We wassen de olifanten en dat is genieten!
Daarna krijgen we een heerlijk Thaise lunch. Na de lunch gaan we met een busje naar een boerderij verderop. Hier snijden we sugar cane voor de olifanten en eenmaal terug op het olifantenkamp mogen we die ook, in kleinere stukjes gehakt, neerleggen zodat de olifanten ervan kunnen eten als ze klaar zijn met de 2e groep die een rondje is gaan rijden op de olifanten. Een van de olifanten met een kleintje was wel bij ons mee, maar niet met de 2e groep waardoor die allebei al mochten smikkelen van de sugar cane. Nadat de 2e groep bij het water was aangekomen mochten we ze weer wassen. Deze keer waren we met zn allen en was het dus een stuk drukker. Toch hebben we nog op een olifant kunnen zitten die ons vervolgens helemaal nat spoot met water via zn slurf. Super gaaf weer! Daarna gingen we het water uit en mochten we nog een keer op de olifanten gaan zitten, eerst de eerste groep en vervolgens kwam er een begeleider tussen ons in zitten op de olifant. We gingen zo het water in, een ander water dan die keren daarvoor, en gingen dus zwemmen. Super gaaf! Soms zag ik niet eens meer de olifant en moest je je goed vasthouden! Na een rondje mocht de volgende groep. Daarna gingen we groepsfoto maken en nichten we een voor een in de slurven van 2 olifanten zitten. Na zoveel te hebben gedaan was deze super mooie en face dag ten einde! Nadat we ons hadden afgedroogd en omgekleed werden we terug gebracht naar ons hotel. Nog wat gegeten daar, maar wat hebben we het gaaf gehad:D

Zaterdag besluiten we naar het Tiger Kingdom te gaan. Hier kan je bij tijgers in de kooien voor ongeveer 15 minuten en mag je fotos maken. We hebben alle 4 een pakket gekozen om bij alle maten tijger naar binnen te gaan, daarbij een cd met ongeveer 50 fotos door een professionele fotograaf... Omdat we dit alle 4 hadden konden we dus bij alle 4 de maten tijgers fotos laten maken, echt super!
We begonnen met de kleintjes, die super lief, maar super lui waren. Daarna de grotere die wel iets actiever waren, maar gelukkig redelijk goed onder controle konden worden gehouden door de medewerkers met hun stokjes. Zulke grote tijgers en dan zo dichtbij. Best wel bizar!
Na deze gave ontmoeting met deze machtige dieren gaan we naar een rampen op hoogte. De Wat Phrathat Doi Suthep is een hele mooie en indrukwekkende tempel vind ik. Hier krijgen we ook een bandje van heilig katoen gedoopd in heilig water van een monnik. Iets wat we nu alle 4 dragen. Hierna zijn we terug gegaan naar ons hotel en zijn we het zwembad nog even in gegaan. Na het eten zijn we naar de zaterdag markt van Chiang Mai gegaan. Heel chaotisch en druk, wat daardoor wel grappig is, maar verder hebben we niet heel veel gezien.

Zondag boeken we een vlucht voor maandagochtend naar Bangkok om vandaar uit de bus en boot naar Ko Chiang te nemen. We besluiten nog wel om naar een straat van Chiang Mai te gaan waar ze traditionele beroepen nog uitoefenen. Hier kijken we bij het houtsnijwerk, wat heel.indrukwekkend is om te zien hoe ze dat doen. Daarna gaan we ook nog bij de beschilderde waaiers en paraplu's kijken. Ze beschilderen met groot gemak een waaier naar hoe je het zelf wil en dat doen ze echt super mooi! Zo blij met mn mooie waaier:D
Daarna nog wat gezwommen, tas ingepakt, gegeten en dan is het alweer tijd om te slapen.

Maandag 8 april begon al om 5 uur met de laatste spullen pakken en aankleden. Om 6 uur werden we naar het vliegveld gebracht waar we om 7.10 het vliegtuig naar Bangkok hadden. Na een vlucht van een uurtje zijn we er alweer! Tassen hebben we redelijk snel en met de shuttle bus gaan we naar de bus terminal. Daar regelen we dat we met de bus van 10.20 naar de piet worden gebracht waar we de boot naar Koh Chang kunnen nemen. Eenmaal op het eiland nemen we een taxi naar White Sand Beach. Het vinden van een fatsoenlijk bed is niet makkelijk en de avond valt al een beetje... Gelukkig vinden we wat en dat is vrij luxe maar heerlijk na zo een lange reisdag!

We verblijven tot maandagochtend in dit heerlijke resort waar het leven bestaat uit luxe ontbijten, genieten van de zon, zee en strand, tussendoor een ijsje en in de avond diner op het strand, heerlijk! Helaas moesten we een aantal keer in onze kamer schuilen voor de regen... En dan ging het toch hard! Niet normaal! Het spoelde gewoon en dan met flinke onweer! Gelukkig spookte het in bijna heel Thailand zo, maar toch is het flink balen. We waren dan ook een blij als de buien in de nacht vielen of niet heel pang duurden. Gelukkig heeft het geen een keer een hele dag geregend, maar toch is het jammer!

Maandag 15 april is het tijd om terug te gaan naar Bangkok. We zijn pas tegen 7 uur in de avond in Bangkok en het is grote chaos hier. Het is namelijk Thais Nieuwjaar wat 3 dagen lang word gevierd met water, heel veel water en wit poeder gemengd met water wat op je gezicht word gesmeerd. We hadden ook al wat mee gekregen op Koh Chang, maar hier in Bangkok is het nog veel erger! Het witte spul (vaak waspoeder of talkpoeder) staat voor Thaise mensen voor heilig, schoon en mooi. Eenmaal op Koh San Road was het gewoon een groot watergevecht en of je daar nou liep met zware tassen, dat maakte niet uit... Op dat moment irritant en niet zo leuk, maar hoe blij die Thaise.mensen wel niet zijn en hoe fanatiek ze zijn met water is mooi om te zien! De rest van de avond veilig op de kamer gebleven en voor het eerst tijdens mn reis gebruikt gemaakt van roomservice! Na het eten was ik kapot dus lekker gaan slapen:D

Vanmorgen mn moeder en zusje na het ontbijt in de taxi gezet, op weg naar het vliegveld. Hun avontuur is straks alweer over... Die van mij duurt nog een paar dagen langer! Wat wij deze dagen gaan doen weten we nog niet. In ieder geval op zoek naar wat souveniertjes en waarschijnlijk ook nog wat bij kleuren bij het zwembad. We gaan in ieder geval nog even genieten van Thailand.

Een heel verhaal weer, vol met avontuur samen met mijn mama en zusje. Lieve mama en Melis, heel gaaf dat jullie er waren om een deel van mijn reis, mijn grote avontuur, mee te maken. Heel tof dat jullie al die lefbekkerige dingen met me mee hebben gedaan en dat ook jullie daarvan hebben genoten! En gelukkig was dit een afscheid voor maar 5 dagen;-)

See you mate!
Dikke kus van mij!

P.s. Dit is ook bijna het einde van mijn avontuur. Voor degenen die het willen weten, ik kom zondag 21 april aan op Schiphol om 9.15 en mijn vluchtnummer is CI0065.

• 16 April 2013 - 12:44

Sabina:

Ey nichie....

Waauuuuwwww wat stoer van jullie zeg!! Leuk om te lezen!!
    En wat en mazzel met je telefoon...

Tot HEEEEL snel

xxxx

• 16 April 2013 - 15:32

Pappie:

Heeel leuk om weer te lezen Rebec, en wat n geluk heb je met je telefoon toch weer eerlijke mensen ook in Thailand . Een heel ander land weer als australie en new zeeland maar wel weer heel veel mee gemaakt ik hoop dat jullie nog even genieten want je zus en je moeder ga ik zo al weer ophalen van Schiphol en volgende week ben jij weer aan de beurt om aan te komen op schiphol je mag je wel voorstellen hier in Nederland ze kennen je niet meer ,en zeker zo bruin . geniet nog even . groetjes je pappie.

• 16 April 2013 - 18:38

Mandy:

Ik heb hem nog niet eens gelezen en vind het nu al weer een goed verhaal!!! Haha als Noah straks ligt ga ik hem ff lezen!

• 17 April 2013 - 11:00

Lida:

gek hoor om een verslag van je te lezen waar ik ook bij ben geweest. je hebt t goed en compact beschreven. heeel eeeerg gaaf om het mee te maken, ik moest wel wennen aan het "zwerversbestaan"
    maar ik heb het wel gedaan. meiden geniet nog even van Bangkok en een hele goede reis terug naar Amsterdam en de Beemster!!! tot zondag, een hele dikke knuffel en kus van je mamsje