Cape Tribulation & Tirrabella Cattle Station - Reisverslag uit Mount Garnet, Australië van Rebecca Bodegraven - WaarBenJij.nu Cape Tribulation & Tirrabella Cattle Station - Reisverslag uit Mount Garnet, Australië van Rebecca Bodegraven - WaarBenJij.nu

Cape Tribulation & Tirrabella Cattle Station

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

21 November 2012 | Australië, Mount Garnet

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste verslag en er is in de tussentijd aardig wat gebeurd...Maandag 5 november ben ik met mn tour naar Cape Tribulation begonnen. Cape Tribulation ligt in het Daintree National Park, het oudste regenwoud ter wereld!

In de ochtend worden we van Cairns naar Cape Tribulation gebracht en onderweg gaan we met een krokodillen cruise de rivier over en lopen we een stukje door het regenwoud. Daarna worden we afgezet bij onze accomodatie en kan ik 2 volle dagen doen wat ik wil aangezien ik 2 dagen later rond 1 uur weer word opgehaald. Ik deel mn kamer met een amerikaans meisje Alexa. Daar ben ik die dagen mee opgetrokken. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan en geboren van het mooie uitzicht op het strand.

De volgende dag ging ik paardrijden, Alexa ging ook:) we werden 11 uur opgehaald en na nog 3 anderen gingen we naar de paarden. Na wat duidelijke waarschuwingen dat het alleen voor ervaren ruiters was kregen we een paard. Ik kreeg Hellboy en bij de naam dacht ik, waarvan die naam?! Hopelijk niet vanwege zijn karakter.... Na het eerste stuk rustig te hebben gestapt en even te hebben gedraafd kwamen we op het strand terecht. Super mooi en daar gingen we een stukje galopperen. Na dat nog een keer te hebben gedaan maakte ze een aantal fotos van je met je eigen camera, echt super! Daarna weer terug het regenwoud in waar we slingerend tussen de bomen door en door kleine creekjes naar de plek gingen waar we onze lunch kregen, heerlijk en we konden daarna nog even zwemmen in de lagoon van een creekje... Daarna terug naar de stallen via een mooi weggetje door het regenwoud en nog een stuk galoppeerd terug. Wat een super gave rit wat dat! Zoveel moois kunnen zien en vanaf de rug van Hellboy was dat super!

Die middag niet zoveel gedaan, beetje gezwommen in het zwembad en in de zon gelegen.
De volgende ochtend spullen gepakt en nog even genoten van het mooie strand. Begin van de middag werden we opgehaald en stopten we bij een zelf gemaakte ijswinkel met heerlijk ijs, een mooi uitkijkpunt en Mossman Gorge, super mooi! Eind van de middag weer in mn vertrouwde hostel in Cairns.

Terug in Cairns donderdag nog een relaxt dagje bij de lagoon. Vrijdag wilde ik vertrekken naar Mt Garnet voor mn WWOOF adres, dat was nog even spannend aangezien ik een paar dagen niets van me had laten horen en hij 3 anderen al op zijn boerderij had...
Uiteindelijk mocht ik toch komen. Na 3 uur rijden was ik er eindelijk, maar er was verder niemand te bekennen...
Na een uurtje kwam Mike, een vriend van de gebroeders die ze hielp in deze drukke tijden. Ik ging die middag met hem mee melasse rondbrengen voor de koeien. Eenmaal terug ontmoet ik Norm, degene met wie ik contact heb gehad en bij wie ik in huis slaap. Verder zijn er 3 zweden die er al vanaf maandag zijn. 2 jongens en een meisje, heel aardig! Later die middag met het zweedse meisje, Magdalena en Norm mee. Hij leert ons schieten, we moeten richten op een kruis op een boom. Mn eerste 2 schoten waren op het kruis:) Daarna nog met de zweden en Mike gekeken of we wilde zwijnen konden vinden. Toen we die niet konden vinden op bierblikjes geschoten. Het geweer van Mike was ietsjes anders dan die van Norm. Dat er voor de eerste keer werd geschoten hoorde ik gesuis in mn oren. Toen ik zelf schoot was ik even doof, maar het blikje was aan flarden! Daarna heerlijk gegeten en naar bed, want morgen vroeg eruit.

Om 5.40 eruit, ontbijten en aan de slag. We gaan vandaag cattle verplaatsen en uitzoeken. De oudere koeien moeten door een dip tegen teken en de kalveren worden gebrandmerkt, onthoornd, een knip uit hun oren en gecastreerd als het een stiertje is. De oude koeien en gespeende kalveren gaan op de vrachtwagen en worden naar een ander deel van de boerderij gebracht. Vandaag ook de broer van Norm ontmoet Graham. Hij is echt heel aardig en anders dan Norm.
Als ze met elkaar overleggen kan je ze heel slecht verstaan en hebben ze aan een half woord genoeg. Mooi om te zien, maar lastig voor ons. Bij de andere yards waar we de kalveren en koeien heen hebben gebracht zien we de hele middag een mager kalf liggen, nog opzoek naar zn moeder geweest, maar die niet kunnen vinden. Kalf dus mee naar huis als "potticalf". Terwijl we opzoek zijn naar de moeder komen we wel een koe tegen met prolaps vaginae. Bij het huis spullen daarvoor gehaald en mocht ik de prolaps terugstoppen. Ging natuurlijk niet vanzelf, maar tis me gelukt. Daarna hechtte Norm de vulva met een feston hechting (voor de diergeneeskundigen onder ons), jaja ik herkende m! Eind van de middag eindelijk klaar. We waren erg stoffig en vies, een foto moment dus! Alles gaat hier zo anders dan thuis. Soms makkelijk, maar thuis is altijd fijner. Toch wel een groot verschil: 12 hectare of 11000 hectare...

Volgende dag weer vroeg, vandaag tijd om de weaners te trainen om rustig door de hekken te lopen en zodat ze weten dat er een uitgang is. Wij met zn 4en mogen dit doen, best lastig, maar wel leuk om te doen. Eenmaal terug bij t huis vertelt Graham dat er een koe vast zit in de lagoon. Wij erheen en proberen eruit te halen, maar de koe heeft al opgegeven. Na de koe eruit te hebben getrokken met de ute word ze geschoten door Norm. Na aantal stuiptrekkingen is ze dood. Waarschijnlijk had de koe er al 2 dagen gezeten.
Weer terug in het huis eerste cake en thee en daarna ook gelijk lunch. We gaan die middag vissen: met zn 5en in een klein bootje. Best grappig. Vissen gaat hier ook iets anders. Ze vissen met een haak aan visdraad op een rol en dat is t. We gebruiken kaas als aas en na een paar minuten, als de vissen niet bijten varen we verder. Op 2 goede plekken vangen we vissen achter elkaar door waaronder ook best grote. Norm snijd de ingewanden eruit en rijgt ze aan een touw. En zo hebben we die avond verse fish and chips, heerlijk!

Ik mag de volgende dag met Graham mee. Ik breng met de ute hooi naar de weaners en hij komt met zn paard. Als ik ze hooi heb gegeven gaat hij de weaners trainen met zn paard en mag ik de 2 water troggen leeg maken. Best wel een klusje, maar eenmaal klaar zijn ze weer schoon. Na morning thee gaan Magdalena, Norm en ik naar Atherton voor boodschappen. We krijgen lunch van Norm en we ontmoeten zijn dochter. Prima middagje en we zijn pas rond 5 uur terug! Die avond lekker kip gegeten en nog wat tv met zn alle gekeken, gezellig!

Volgende dag mogen Peter en ik uit maken wie er met de melasse truck mee mag. Hij heeft er al een aantal dagen opgezeten dus ga ik een dagje! Samen met Mike eerst naar de verste troggen voor vandaag. Ongeveer 13 km, maar de koeien zijn erg blij. Bij de 2e trog komen ze zelfs aanrennen! Na de truck weer te hebben gevuld kunnen we weer. Na de eerste trog gevuld te hebben moeten we een steil heuveltje af en op. Bijna boven lukte het niet meer in te veranderen naar first gear. Daarna lukte geen enkele versnelling meer... Shit wat nu... Na veel.proberen, naar de motor kijken en nog meer proberen lukt t Mike eindelijk om hem in de eerste versnelling te krijgen. We hebben 8 kilometer in de 1e versnelling afgelegd, wat hebben we gelachen onderweg! Norm heeft de truck zo gemaakt en we kunnen de ronde afmaken en dan zijn we klaar. Na de lunch had Graham een verassing: peter en ik mogen nog een ronde doen met de melasse truck. Wel vlak bij gelukkig. Op de terugweg kreeg peter geen andere versnelling dan reverse of achteruit... Shit weer terug in de 1e versnelling! Ik moet niet meer in de truck stappen want iedere keer komen we terug in first gear...

Die middag gaan we "hunten". Deze keer was dat een vette koe schieten. Graham schoot en daarna sneed Norm de halsslagader door. Onderpoten werden eraf gehaald, het borstbeen werd met een bijl doirgehakt en de koe aan de achterpoten opgetakeld. De huid werd er vanaf gehaald en de kop eraf gehakt. De buikholte word open gesneden en alle ingewanden worden eruit gehaald. Norm wilt het hart, de pancreas, de lever en de nieren hebben. Ook word ondertussen de kop open gehakt en de hersenen eruit gehaald, ontbijt voor morgen word er gezegd. Daarna wordt met een kettingzaag de ruggenwervel doorgezaagd en vervolgens de 2 helften op de ure gelegd waar ze door de helft gaan en we dus 4 grote stukken koe meenemen. Die stukken gingen de koeling in en over 2 of 3 dagen werden ze gesneden. Na dit avontuur douche, eten en slapen!

Woensdag was de solar eclipse. Het was alleen bij ons bewolkt dus we hebben alleen gemerkt dat het wat donkerder werd. Het ontbijt was inderdaad hersenen en alvleesklier, hier sweet bread genoemd. Hij had t wel gebakken, niet zo slecht om te eten, maar vooral het idee dat je hersenen aan het eten bent is raar. Toch opgegeten, dit is tenslotte een kans die je maar 1 keer in je leven krijgt. Vandaag ga ik met Norm mee op de truck koeien wegbrengen en ophalen bij een buurman. Het is alleen wel een uurtje rijden... Na de lunch ga ik met Magdalena en Graham paardrijden. De weaners moeten worden getraind en wij mogen ook nog even de koeien checken waardoor we een galop kunnen doen, nice! Onderweg naar huis nog langs de rivier gereden opzoek naar een stier in de rivier, daarvoor steile heuveltjes op en af... Soms zelfs dat ik denk, gaat dit wel? Ja het gaat... Soms plat op mn paard moeten liggen vanwege laaghangende takken of bosjes. Blij met mn hoed die de takken uit mn gezicht houd. Die avond heerlijk eigen gemaakte pizza van Norm.

Volgende ochtend weer met de paarden op pad. Na een korte training laten we ze grazen waarbij wij de grenzen een beetje aangeven. Op de terugweg zelfs nog een beetje veedrijven gedaan. Leuk! Die middag bij Norm gekeken naar het snijden van het vlees en een beetje helpen. Hij weet zo goed wat hij doet, maar zwaar is het volgens mij wel.

Vrijdag was de laatste dag werken voor mij. Na de weaners eten te hebben gegeven weer bij Norm gekeken en geholpen. Vandaag ook gehakt en worstjes gemaakt. Interessant om allemaal te zien. Na de lunch gaan Magdalena en ik naar Mt Garnet voor wat boodschappen. Eind van de middag weer terug en zoveel was er niet te doen, dus toen appeltaart gemaakt. Die avond dat gegeten met Hokey pokey ijs. Zoooo lekker!

Zaterdag was tijd om te gaan. Na mn spullen te hebben gepakt en nog wat te hebben rond gekeken heeft Graham nog mn dutch apple pie geproeft. Mooi figuur met zn "Never trust a skinny cook". Maar.lekker vond ie m wel:). Afscheid genomen en daar ging ik!

Een super gave week met mooie, interessante en bijzondere dingen met leuke mensen en zeer goede kok.
Onderweg naar Mission Beach en in Mission beach is het wel even lastig. Ik ben weer alleen en moet gaan bedenken wat ik ga doen.

Ik ga de komende week richting Airlie Beach reizen via de grootste singel drop waterval in Australie en Magnetic island. Maandag ga ik beginnen aan mn 3 daagse zeiltrip naar de Whitsunday Islands. Zin in!

See you mate!
Hele dikke kus van mij!

  • 22 November 2012 - 08:29

    Lida:

    hee rebecje of moeten we zeggen hee mcleod daughter!!! dat is wel wat anders dan de afgelopen verslagen. GAAF!!!! we hebben wel steeds mailcontact met je gehad maar het blijft mooi om het te
    lezen. je hebt in die week tijd heel diverse dingen meegemaakt en gedaan. geniet nu lekker van je rust
    en we spreken je weer snel. heeele dikkke knuffel van de bewoners van dat kleine boerderietje

  • 22 November 2012 - 19:23

    Runar:

    ' Never trust a skinny cook !' Die ga ik onthouden:D. Wat een tof verhaal om weer te lezen. Geniet er idd lekker van en' don't forget your sunscrean, als je gaat zeilen;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebecca

Actief sinds 01 Mei 2012
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 20516

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 20 Maart 2015

Afrika ontdekken!

30 Augustus 2012 - 21 April 2013

Mijn eerste reis:D

Landen bezocht: